- Syysloma 13.–17.10.2025 (viikko 42)
- 1.–2. luokkien vanhempainilta – keskiviikkona 22.10.2025 klo 17.30–19.00
- Illan teemana on kasvatuskumppanuus eli kodin ja koulun yhteistyö, ja vieraaksi saapuu myös maakuntajohtaja. Tervetuloa osallistumaan keskusteluun.
- Lasten lukuharrastus ja kiinnostus painettuihin kirjoihin on digisovellusten myötä vähentynyt. Tiedetään, että lukuharrastus vahvistaa lukutaitoa. Lukukeskuksen ja Opetushallituksen keräämien tietojen mukaan kodin merkitys korostuu lasten luku- ja kirjoitustaidon tukemisessa. Lapsi tarvitsee kirjaan tarttumiselle motivaation, joka voittaa puhelimen ja ruudulla olon.
- Pirtin koulu ja Suomen Sosiaalipedagoginen Instituutti ry (SSPI) käynnistävät yhdessä KASKULU - hankkeen (Kasvatuskumppanuuden vahvistaminen lasten lukuharrastusta kehittämällä), jonka tavoitteena on vahvistaa kodin ja koulun kasvatuskumppanuutta erityisesti lasten lukuharrastuksen edistämisessä.
- Pirtin koulukuvaukset 27.- 29.10.2025 (ilmoittautumisen ohjeet tulevat syysloman jälkeen)
- Uuden Pirtin koulun harjannostajaiset pe 31.10 klo 12.00 (kutsuvieraille)
Oppimiskeskustelut uudistuvat Kuopion kouluissa
Kuopion perusopetuksessa alakoululaisten väliarviointina toimivat oppimiskeskustelut. Yläkoululaiset saavat lisäksi välitodistuksen.
Oppimiskeskustelulomakkeet on uudistettu ja opettajat tiedottavat niistä luokkansa osalta lisää. Uudet oppimiskeskustelulomakkeet avautuvat Wilmaan (jossa niiden nimi on arviointikeskustelulomake, koska kyseessä on valtakunnallinen nimi). Meillä Kuopiossa käytetään kuitenkin termiä oppimiskeskustelu ja pääpaino on oppilaiden hyvinvoinnissa ja koulunkäynnin kokonaistilanteessa. Vanhemmat ja lapsi täyttävät oppimiskeskustelun Wilma-lomakkeen yhdessä kotona. Tämä on upea mahdollisuus keskustella lapsen vahvuuksista, mielenkiinnon kohteista, hyvinvoinnista ja muutenkin koulunkäynnistä. Olen iloinen, että alakoululaisille lukeminen on nostettu yhdeksi keskusteluaiheeksi. Lukutaidosta on sanottu, että se on eloonjäämistaito.
Oppimisen ja koulunkäynnin etenemisestä saatte tietoa monipuolisesti lukuvuoden aikana. Lisäksi opettajat ja oppilaat käyvät yhdessä läpi oppimisjaksojen oppimis- ja työskentelytavoitteet, esim. mitä tässä ympäristöopin jaksossa on keskeistä oppia ja millaisia työtapoja opetellaan. Tavoitteiden asettaminen, oppiminen ja arviointi muodostavat kokonaisuuden.
Ottakaa rohkeasti yhteyttä lapsen opettajaan koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Oppimiskeskustelut
Oppimiskeskustelut käydään kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla 1 - 9. Oppimiskeskustelussa käytetään ensisijaisesti Wilman arviointikeskustelulomaketta. Jos huoltajalla ei ole Wilma-tunnuksia tai lomakkeen täyttäminen ei muusta syystä onnistu Wilmassa, voidaan huoltajalle tulostaa erillinen paperilomake. Lomakkeista on tarjolla myös eri kieliversioita paperisena. Wilmassa lomake on ainoastaan suomen kielellä.
Ohjeet lomakkeiden täyttämiseen löytyvät sivun oikeasta reunasta. Ohjeet ovat erikseen opettajille ja huoltajille.
Oppimiskeskusteluiden yleisiä periaatteita
Oppimiskeskustelun tavoitteena on keskustella oppilaan koulunkäynnistä, hyvinvoinnista sekä kodin ja koulun yhteistyöstä oppimisen tukena. Arviointiin liittyvät keskustelut käydään oppiaineisiin liittyvissä erillisissä keskusteluissa oppilaan kanssa koulussa ja yhteistyössä huoltajien kanssa opetussuunnitelman määräämällä tavalla.
Oppimiskeskustelulomaketta käsitellään oppilaiden kanssa heti lukukauden alkaessa koulussa sekä vanhempien kanssa syyslukukauden ensimmäisessä vanhempainillassa.
Keskustelun tulee olla avointa ja luottamuksellista ja siihen tulee valmistautua huolellisesti etukäteen. Luokanopettaja ja luokanohjaaja saavat oppimiskeskusteluun liittyvää tietoa tarvittaessa muilta oppilasta opettavilta opettajilta sekä koulun opetushenkilöstöltä.
Keskustelu käydään vähintään kerran lukuvuodessa (marras-tammikuussa) kolmikanta-keskusteluna (opettaja, oppilas, huoltaja). Huoltajalla on velvollisuus osallistua oppimiskeskusteluihin. Mikäli huoltaja jättää saapumatta paikalle kahtena sovittuna aikana tai laiminlyö keskusteluajan sopimisen, oppimiskeskustelu käydään joka tapauksessa oppilaan kanssa.
Keskustelun järjestävät luokanopettajat ja luokanohjaajat (tarvittaessa keskusteluihin voi osallistua myös oppilaan muita opettajia). Keskustelut (20 min/keskustelu) käydään koulupäivinä pääsääntöisesti klo 8 - 16, mutta ei kuitenkaan opettajan oppituntien tai välituntien aikana. Oppimiskeskustelu voidaan pitää oppilaan oppitunnin aikana, mikäli ajankohdasta sovitaan yhteisymmärryksessä oppilaan oppituntia pitävän opettajan sekä huoltajan kanssa.
Linkki: Oppimiskeskustelut
Opiskeluhuollon ajankohtaisia asioita
Opiskeluhuollon vuoiskello löytyy osoitteesta: https://peda.net/id/ffbbaf2c653
Lokakuu
Kodin ja koulun yhteistyö:
- Vanhempainyhdistystoiminta
- MOVE! -tulosten infoaminen huoltajille ja suositeltavat toimet yhdessä koulun kanssa
- Koulun hyvinvointiprofiilin tulokset ja johtopäätökset huoltajille
Osallisuuden vahvistaminen:
- Aktiivinen oppilaskunta
- Koulun hyvinvointiprofiilin (Kuopion malli) tulokset ja oppilaiden ajatuksia asioiden parantamiseksi
Tunne- ja turvataidot, sovittelutoiminta sekä kiusaamisen ja väkivallan ehkäisy:
Tiedon kerääminen ja toimenpiteet niiden pohjalta:
- MOVE! -tulosten käsittelyä luokissa ja mahdollisten toimenpiteiden suunnittelua koulun tasolla
- Koulun hyvinvointiprofiilista nousseet asiat ja suunnitelmat niiden pohjalta koulun tasolla
Publicly, for teachers, for the staff and for guardians